OC dla ciągników i przyczep
Krajowa Rada Izb Rolniczych złożyła wniosek do Ministerstwa Infrastruktury o możliwość czasowego wyrejestrowania ciągników rolniczy i przyczep rolniczych. Samorząd rolniczy argumentował, że potrzeba zmiany przepisów wynika ze stale rosnących składek obowiązkowego ubezpieczenia (OC), na którym rolnicy mogliby zaoszczędzić. Jak informuje KRIR, podobne rozwiązania funkcjonują już w Niemczech.
Czasowe wycofanie pojazdu z ruchu
W odpowiedzi Ministerstwo Infrastruktury zaznaczyło, że w prawie nie ma możliwości czasowego wyrejestrowania pojazdu, jest za to możliwość czasowego wycofania pojazdu z ruchu – i do tej opcji resort odnosi się w swojej odpowiedzi.
Czasowe wycofanie pojazdu z ruchu wiąże się z dodatkowymi kosztami, takimi jak opłata za decyzję o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu i opłaty za okres wycofania z ruchu i dodatkowymi obowiązkami: koniecznością zapewnienia wycofanemu z ruchu pojazdowi postoju poza drogą publiczną, strefą zamieszkania i strefą ruchu oraz z koniecznością złożenia przez właściciela pojazdu do depozytu dowodu rejestracyjnego i tablic rejestracyjnych.
Czy można zaoszczędzić na OC?
W związku z tym, że KRIR jako główny powód rozszerzenia możliwości czasowego wycofania z ruchu ciągników i przyczep rolniczych wskazał rosnące składki za obowiązkowe ubezpieczenie, resort infrastruktury załączył stanowisko Ministerstwa Finansów:
( ...) należy wskazać na obowiązujące regulacje systemowe dotyczące obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych. Powszechny ustawowy obowiązek zawarcia umowy obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, Prawo o ruchu drogowym, skutkującego zmniejszeniem uwarunkowany jest szczególną społeczną funkcją tego ubezpieczenia, jaką jest ochrona osób trzecich przed skutkami częstych, niekorzystnych zdarzeń powstałych wskutek ruchu pojazdów. Nieprzerwany charakter odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń i zarazem ochrony ubezpieczeniowej, daje poszkodowanym w wypadku gwarancję otrzymania należnego odszkodowania. Z drugiej strony, umowa tego ubezpieczenia chroni ewentualnego sprawcę wypadku komunikacyjnego przed nadmiernymi obciążeniami finansowymi z tytułu jego odpowiedzialności cywilnej oraz zabezpiecza jego majątek przed nadmiernym uszczupleniem z tytułu tej odpowiedzialności.
Jak informuje ministerstwo, to oznacza, że pojazd czasowo wycofany z ruchu jest nadal pojazdem zarejestrowanym i podlega obowiązkowi ubezpieczenia – zmienia się tylko to, że w okresie wycofania pojazdu nie jest on dopuszczony do ruchu. Dlaczego tak jest? Według przepisów czasowe wycofanie pojazdu z ruchu nie prowadzi do całkowitego wyeliminowania ryzyka spowodowania szkody takim pojazdem.
Dobra wiadomość jest taka, że w przypadku czasowego wycofania pojazdu z ruchu zakład ubezpieczeń na wniosek posiadacza pojazdu musi proporcjonalnie obniżyć składkę ubezpieczeniową na ten okres, nie mniej niż o 95%.
Ubezpieczenie kalkulowane na cały rok
Ministerstwo informuje, że składka za ubezpieczenie maszyn rolniczych jest niższa, niż np. aut, a jej wysokość wynika też z sezonowości prowadzenia działalności rolniczej.
Składka za ubezpieczenie kalkulowana jest za cały rok - zarówno za okres wiosenno-jesienny, kiedy pojazdy te są użytkowane z większą intensywnością i występuje zdecydowanie wyższe ryzyko wystąpienia szkody, jak i za okres zimowy, kiedy ze względu na charakter działalności rolniczej i warunki atmosferyczne są używane rzadziej. W związku z tym nie można wykluczyć sytuacji, w której ewentualne masowe wykorzystywanie zawieszenia dopuszczenia do ruchu, celem uzyskania częściowego zwrotu składki, mogłoby spowodować podniesienie stawek bazowych za to ubezpieczenie, tak aby składka „po zwrocie" pozostała adekwatna do poziomu ryzyka ubezpieczeniowego.
Składka ubezpieczenia ciągnika rolniczego
Resort odniósł się do uzasadnienia Krajowej Rady Izb Rolniczych „o stale rosnącej składce obowiązkowego ubezpieczenia (OC), które rolnicy mogliby okresowo oszczędzać."
Według danych resortu finansów, średnie wysokości składek z tytułu umów OC ciągników rolniczych na przestrzeni ostatnich kilku lat nie wykazywały tendencji wzrostowej: w ubiegłym roku i pierwszym kwartale 2024 roku średnia wysokość to ok. 90 zł za pojazd za rok i jak zaznacza resort, jest nawet niższa niż odnotowywana w historycznych okresach, pomimo znacząco podwyższonej inflacji. W przypadku przyczep i naczep średnia wysokość składki ubezpieczenia OC komunikacyjnego to ok. 80-90 zł rocznie.
To oznacza, że sam koszt wydania decyzji o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu na okres 2 miesięcy jest taka sama, jak koszt rocznego ubezpieczenia (jest to 80 zł).
W związku z tym MI uznało, że nie ma zasadności wprowadzenia takich zmian.
Co więcej, nie można wykluczyć sytuacji, w których przy braku odpowiednio sformalizowanego i należycie kontrolowanego systemu wycofywania i przywracania pojazdów do ruchu zwiększyć się może ryzyko nadużyć i wykorzystywania takiej możliwości do unikania obowiązku ubezpieczenia lub nieuzasadnionego ograniczania składek za ubezpieczenie, co z kolei może mieć negatywne przełożenie na system obowiązkowych ubezpieczeń odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych - twierdzi ministerstwo.
Tym samym resort stwierdza, że nie planuje zmian przepisów w tej kwestii.
źródło: KRIR