Od precyzji siewu często zależy powodzenie dalszej uprawy, dlatego konstruktorzy maszyn rolniczych, a w zasadzie programiści tworzący dla nich nowoczesne oprogramowanie dokładają wszelkich starań, by maszyna mogła pracować z najwyższą wydajnością w zmieniających się warunkach glebowych.
Zmienna dawka nasion i nawozu
Podatne na innowacje są siewniki punktowe, w których każda sekcja ma własny napęd. W połączeniu z komunikacją ISOBUS pozwala to na wiele. Najnowszym trendem, jak również wyzwaniem dla producentów siewników jest system płynnej regulacji dawki nawozu i nasion, uzależniony od miejsca na polu. Kontrolowane przez satelitę sekcje siewnika mogą płynnie w czasie pracy zmieniać dawkę, w czym dużą rolę odgrywa elektryczny napęd sekcji wysiewającej. Dzięki zmiennej dawce rolnik może zarządzać dawką wyjściową nasion i nawozu – wgrywając odpowiednią mapę pola. Umożliwia to uzyskanie maksymalnych plonów, na różnych rodzajach gleby, przy racjonalnych nakładach. Aby wyeliminować nakładanie się system obejmuje również automatyczną kontrolę sekcji. Sterowanie sekcjami automatycznie włącza i wyłącza siewnik lub sadzarkę na uwrociu lub przy polach o nieregularnych kształtach. Minimalizując nakładanie się system jest w stanie zmniejszyć wymaganą dawkę nasion i nawozu o 10 do 15%.
Zobacz także: Komputer pomoże w orce i uprawie - supernowoczesne pługi i agregaty
Dokładne liczenie nasion
W minionych latach na rynku pokazało się sporo rozwiązań, ułatwiających kalibrację pneumatycznych siewników do zbóż. Horsch przedstawił system SeedControl, który został opracowany wspólnie z firmą Muller Elektronik. SeedControl pozwala na systematyczną kontrolę przepływu materiału siewnego w każdym rzędzie. Każde nasiono zostaje zarejestrowane i policzone przez czujniki. Efektem tego jest inny sposób przeliczania – ziarno/ m2 zamiast kg/ha. Takie podejście eliminuje żmudne przeliczanie dawek wysiewu, a co najważniejsze – zbędna staje się uciążliwa dla wielu próba wysiewu. W tym przypadku ustawienie i monitorowanie dawki wysiewanych nasion odbywa się wygodnie z kabiny za pomocą terminalu operacyjnego ISOBUS.