StoryEditor

Podatek rolny: jak złożyć wniosek o odroczenie, rozłożenie na raty lub umorzenie podatku?

15 marca minął termin na zapłacenie I raty podatku rolnego. W związku z trudną sytuacją w rolnictwie przypominamy, że istnieje możliwość indywidualnego złożenia wniosku do gminy o odroczenie, rozłożenie na raty, bądź umorzenie zobowiązania podatkowego.
16.03.2024., 14:08h

Kto i kiedy może złożyć wniosek o umorzenie podatku?

Wniosek o umorzenie podatku rolnego można złożyć najwcześniej dzień po terminie płatności podatku. Umorzenie podatku jest możliwe jedynie w odniesieniu do zaległości podatkowej, w związku z czym z wnioskiem należy się zwrócić do gminy dopiero po upłynięciu terminu na zapłatę raty podatku. Z umorzenia zaległości podatkowej może skorzystać rolnik – płatnik podatku, u którego zaistniały przesłanki mające wpływ na obniżenie zdolności płatniczej, na przykład takie jak: powódź, pożar, kradzież, choroba lub inne zdarzenie uznane za wyjątkowe.

Gdzie i jak złożyć wniosek o umorzenie?

Wniosek o odroczenie podatku, rozłożenie go na raty bądź umorzenie można składać w urzędach gminy zgodnie z miejscem położenia gruntów. Zgodnie z art. 67a§1 pkt 3 Ordynacji podatkowej, organ podatkowy na wniosek podatnika, w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem wnioskującego lub ważnym interesem publicznym, może umorzyć w całości lub w części zaległości podatkowe, odsetki za zwłokę lub opłatę prolongacyjną. Podkreślić należy, że decyzje w sprawie umorzenia zobowiązań podatkowych mają charakter uznaniowy. Rolnik musi zatem w sposób szczegółowy uzasadnić swoją trudną sytuację materialną. Właściwy organ podatkowy (w przypadku podatku rolnego – organem decydującym jest wójt, burmistrz bądź prezydent miasta) pierwszej instancji na podstawie całokształtu materiału dowodowego ocenia czy w konkretnej sprawie wystąpiły przesłanki ważnego interesu podatnika bądź ważnego interesu publicznego.

Na podstawie powyższego przepisu organ podatkowy może udzielać ulg o ile zostaną spełnione następujące warunki:

a) ulgi te nie stanowią pomocy publicznej,

b) ulgi te stanowią pomoc de minimis,

c) ulgi stanowią pomoc publiczną na cele wymienione w art. 67b§1 pkt 3 Ordynacji podatkowej.

Obowiązujące przepisy nie uzależniają umorzenia zobowiązania podatkowego od innych przesłanek.

Zaznaczmy przy tym, że w obowiązującym systemie finansowania jednostek samorządu terytorialnego nie przewidziano rekompensat z tytułu udzielonych ulg. Co za tym idzie wójt lub burmistrz gminy podejmując decyzję o umorzeniu podatku rolnego musi mieć na względzie skutki finansowe tej decyzji.

Agata Stachowiak

/Księgowa Rolnika/

Agata Stachowiak
Autor Artykułu:Agata Stachowiak
Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
29. październik 2024 11:10