StoryEditor

Grupa Azoty dostała 33 mln euro dofinansowania z UE na inwestycje

Na zwiększenie potencjału biznesowego Portu Morskiego Police, Grupa Azoty otrzymała ponad 33 mln euro dofinansowania od Unii Europejskiej. Jakie są cele Grupy?

10.10.2024., 13:21h

Budowa węzła kolejowego do Portu Morskiego Police

Przekazane Grupie Azoty dofinansowanie z Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska ma zostać przeznaczone na wybudowanie węzła kolejowego wraz z niezbędną infrastrukturą w ramach budowy linii kolejowej nr 437 do Portu Morskiego Police.

Zobacz także: Ceny nawozów w październiku 2024, a 2023. Kiedy kosztowały więcej?

Cała wartość inwestycji ma wynosić 48,3 mln euro, a celem jest zwiększenie dostępności i wydajności przeładunkowej portu. Termin zakończenia inwestycji zaplanowano na pierwszy kwartał 2028 roku i został wybrany w ramach „Łącząc Europę” (CEF) w perspektywie finansowej 2021-2027.

Potencjał dla branży chemicznej 

- Dostrzegamy ogromny potencjał infrastruktury portowej zarówno dla Grupy Azoty, ale też dla całej branży chemicznej i potencjalnych partnerów biznesowych z innych branż. Chcemy również być częścią projektów budowy farm wiatrowych w Europie jako zaplecze logistyczne. Konsekwentnie więc realizujemy projekty, które zwiększają atrakcyjność Portu w Policach - zaznaczył Wiceprezes Zarządu Grupy Azoty S.A., Prezes Zarządu Grupy Azoty Police Andrzej Dawidowski. Przede wszystkim posiada on bardzo atrakcyjne położenie, ma możliwość obsługi statków o zanurzeniu 11 m. Jego globalne znaczenie wzrośnie po wybudowaniu bocznicy kolejowej oraz przeprowadzeniu szeregu trwających już inwestycji. Ich celem jest zwiększenie możliwości przeładunkowych materiałów masowych i produktów ciekłych. Jesteśmy na finalnym etapie rozmów z dużymi podmiotami chcącymi zainwestować w nasze tereny, aby wybudować swoje bazy przeładunkowe. Położenie portu i wybudowanie kolei na jego terenie pozwoli znacząco wpłynąć na koszty transportu surowców dla inwestorów nie tylko z Polski – podkreśla Wiceprezes Grupy Azoty.

image

Jesienna edycja: Nawozowy Serwis Cenowy. Ceny nawozów prosto na Twój telefon!

Inwestycja realizowana jest wspólnie z PKP Polskie Linie Kolejowe SA., ale każda ze stron odpowiada finansowo za swoją część projektu.

Budowa węzła kolejowego obejmować będzie:

  • budowa około 6 km torów
  • budowa 2,82 km dróg wewnętrznych
  • infrastruktura wewnętrzna
  • budynki nastawne
  • system sterowania ruchem kolejowym
  • wykonanie grup torów odjazdowych, przyjazdowo-odjazdowych, ładunkowych, a także częściowo zelektryfikowanych, oraz dróg równoległych do torów,
  • modernizacja przepompowni wód deszczowych

Ważny moment w historii polickiego Portu

Podpisanie umowy grantowej to niezwykle ważny moment w historii polickiego Portu. Doprowadzenie infrastruktury kolejowej istotnie zwiększy znaczenie i możliwości Portu, a mając na uwadze planowaną budowę Zachodniej Obwodnicy Szczecina – staniemy się mini hubem logistycznym, integrującym w Policach różne rodzaje transportu. Decyzja Komisji Europejskiej o przyznaniu wsparcia - najpierw na zaprojektowanie, a obecnie na realizację inwestycji – jest dla nas potwierdzeniem słuszności i ważności projektu nie tylko z perspektywy Grupy Azoty, ale także polskiej gospodarki – podkreślił Prezes Zarządu Morskiego Portu Police Dariusz Budzik.

 

Bernat Patrycja

Źródło: Grupa Azoty
Fot: Canva poglądowe

Patrycja Bernat
Autor Artykułu:Patrycja Bernat z-ca redaktora prowadzącego topagrar.pl
Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
21. listopad 2024 23:36