Budowa węzła kolejowego do Portu Morskiego Police
Przekazane Grupie Azoty dofinansowanie z Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska ma zostać przeznaczone na wybudowanie węzła kolejowego wraz z niezbędną infrastrukturą w ramach budowy linii kolejowej nr 437 do Portu Morskiego Police.
Zobacz także: Ceny nawozów w październiku 2024, a 2023. Kiedy kosztowały więcej?
Cała wartość inwestycji ma wynosić 48,3 mln euro, a celem jest zwiększenie dostępności i wydajności przeładunkowej portu. Termin zakończenia inwestycji zaplanowano na pierwszy kwartał 2028 roku i został wybrany w ramach „Łącząc Europę” (CEF) w perspektywie finansowej 2021-2027.
Potencjał dla branży chemicznej
- Dostrzegamy ogromny potencjał infrastruktury portowej zarówno dla Grupy Azoty, ale też dla całej branży chemicznej i potencjalnych partnerów biznesowych z innych branż. Chcemy również być częścią projektów budowy farm wiatrowych w Europie jako zaplecze logistyczne. Konsekwentnie więc realizujemy projekty, które zwiększają atrakcyjność Portu w Policach - zaznaczył Wiceprezes Zarządu Grupy Azoty S.A., Prezes Zarządu Grupy Azoty Police Andrzej Dawidowski. Przede wszystkim posiada on bardzo atrakcyjne położenie, ma możliwość obsługi statków o zanurzeniu 11 m. Jego globalne znaczenie wzrośnie po wybudowaniu bocznicy kolejowej oraz przeprowadzeniu szeregu trwających już inwestycji. Ich celem jest zwiększenie możliwości przeładunkowych materiałów masowych i produktów ciekłych. Jesteśmy na finalnym etapie rozmów z dużymi podmiotami chcącymi zainwestować w nasze tereny, aby wybudować swoje bazy przeładunkowe. Położenie portu i wybudowanie kolei na jego terenie pozwoli znacząco wpłynąć na koszty transportu surowców dla inwestorów nie tylko z Polski – podkreśla Wiceprezes Grupy Azoty.
Inwestycja realizowana jest wspólnie z PKP Polskie Linie Kolejowe SA., ale każda ze stron odpowiada finansowo za swoją część projektu.
Budowa węzła kolejowego obejmować będzie:
- budowa około 6 km torów
- budowa 2,82 km dróg wewnętrznych
- infrastruktura wewnętrzna
- budynki nastawne
- system sterowania ruchem kolejowym
- wykonanie grup torów odjazdowych, przyjazdowo-odjazdowych, ładunkowych, a także częściowo zelektryfikowanych, oraz dróg równoległych do torów,
- modernizacja przepompowni wód deszczowych
Ważny moment w historii polickiego Portu
Podpisanie umowy grantowej to niezwykle ważny moment w historii polickiego Portu. Doprowadzenie infrastruktury kolejowej istotnie zwiększy znaczenie i możliwości Portu, a mając na uwadze planowaną budowę Zachodniej Obwodnicy Szczecina – staniemy się mini hubem logistycznym, integrującym w Policach różne rodzaje transportu. Decyzja Komisji Europejskiej o przyznaniu wsparcia - najpierw na zaprojektowanie, a obecnie na realizację inwestycji – jest dla nas potwierdzeniem słuszności i ważności projektu nie tylko z perspektywy Grupy Azoty, ale także polskiej gospodarki – podkreślił Prezes Zarządu Morskiego Portu Police Dariusz Budzik.
Bernat Patrycja
Źródło: Grupa Azoty
Fot: Canva poglądowe