StoryEditor

50 lat samojezdnych maszyn Grimme

W tym roku mija 50 lat produkcji maszyn samojezdnych Grimme. Pierwszy prototyp kombajnu do zbioru ziemniaków z własnym napędem powstał w 1969 roku.
19.01.2019., 20:01h
Pierwszy kombajn Grimme z własnym napędem to połączenie zaczepianego kombajnu Europa Standard i ciągnika Deutz. W tym prototypie tylne koła ciągnika zamontowano w zmodernizowanej osi kombajnu. Napęd na koła przekazywany był przekładnią łańcuchową. Do budowy drugiego samojezdnego prototypu wykorzystano ciągnik Massey Ferguson. Pierwsze samojezdne kombajny przyjęto na rynku z entuzjazmem. Kolejnym krokiem w budowie maszyn z własnym napędem był kombajn DS 100 skonstruowany w 100% przez firmę Grimme. Kombajn miał silnik Deutz o mocy  100 KM, a zbiornik na ziemniaki mieścił 3,5 t. Kolejny model SD 80 to kombajn elewatorowy (bez zbiornika, wyładunek bezpośrednio na przyczepę). W tej maszynie również pracował silnik Deutz, ale jego moc wynosiła 80 KM.

W 1988 roku wprowadzono trzecią serię kombajnów model DLS 1700. To także kombajn elewatorowy (bez zbiornika). Produkcja tego modelu trwała do 1994 roku. W latach 90. Spadło zainteresowanie maszynami samojezdnymi, wiec zaprzestano produkcji maszyn z własnym napędem.

W 1997 roku
powstał zaczepiany, dwurzędowy kombajn SE 150-60 z opatentowanym elewatorem poprzecznym i wydajnym oddzielaczem łacin. Rolnicy wyrażali duże zainteresowanie tym kombajnem, także pytali o wersję samojezdną. Dlatego w roku 1998 powstał pierwszy samojezdny kombajn SF 150-60 z silnikiem 280 KM. Do dziś jest on najpopularniejszym samojezdnym kombajnem Grimme, jego produkcja trwała prawie 20 lat. W 1999 powstał czterorzędowy, elewatorowy kombajn SF 3000 o mocy 326 KM. Był to kombajn, który wyróżniała bardzo dobra widoczność na zespół wyorujący, ponieważ kabina była przesuwana.
W 2001 roku powstały kombajny dwurzędowe SF 1700 DLS i SF 1700 GBS, które produkowane były do roku 2008 i 2009. Również w roku 2001 zaprezentowano po raz pierwszy bardzo wydajny kombajn Tectron 415 wyposażony w silnik o mocy 490 KM. Maszyna miała zbiornik o ładowności 15 t i posiadała gąsienicowy układ jezdny. 

W roku 2003 do oferty Grimme trafiły samojezdne maszyny do zbioru buraków cukrowych. Sześciorzędowy Maxtron 620 wyposażony w zbiornik 20 t to maszyna, której w tamtych latach nie dorównywał żaden inny kombajn do zbioru buraków. W 2009 roku do kombajnów buraczanych dołączył kołowy Rexor, który miał zespół wyorujący na 6, 8 lub 9 rzędów. 

W roku
2007 Grimme wprowadziło kombajn ziemniaczany Varitron. To maszyna oferowana w trzech wersjach: bez zbiornika tzw. wersja przeładunkowa, wersja z 2 tonowym zbiornikiem buforowym i wersja ze zbiornikiem 7 t, który umożliwia wyładunek ziemniaków w czasie jazdy. W 2011 zaprezentowano wersję czterorzędową ze zbiornikiem 7 t. 
W 2017 roku zaprezentowano najnowszy kombajn Ventor 4150, której zbiornik mieści 15 t ziemniaków. Jest to kombajn czterorzędowy, w którym realizowana jest koncepcja zbioru i transportu bulw z zaczepianego, dwurzędowego kombajnu SE. Maszyna wyposażona w cztery koła może pracować w trybie tzw. psi chód. 

W roku 2013 wraz z przejęciem duńskiego producenta Asa-Lift do oferty Grimme trafiły samojezdne kombajny do zbioru warzyw.

Maszyny Asa-Lift w kolorze Grimme
Zbiór ziemniaków z powietrznym separatorem kamieni
ErgoDrive w Varitron Platinum
Grimme startuje z produkcją w Chinach
Nowe centrum Grimme w Turcji
Kombajn Grimme Varitron 270 Platinum
Wyładunek podczas jazdy





Dawid Konieczka
Autor Artykułu:Dawid Konieczka

redaktor „top agrar Polska”, specjalista w zakresie techniki rolniczej.

Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
19. grudzień 2024 21:03