Na co patrzeć przy zakupie niezawodnego ciągnika?
Choć niezawodność to najważniejsza cecha traktora, nabywca nie może zapominać o konkretnych parametrach podzespołów oraz dodatkowym wyposażeniu pojazdu. Jednym z kluczowych jest moc silnika, którą trzeba dostosować do wielkości pola. Na małe obszary z powodzeniem wystarczy pojazd o mocy 80-100 KM, na średnie – około 150 KM. Najobszerniejsze areały wymagają zakupu ciągnika o jeszcze większej mocy, niekiedy nawet 300 KM. W parze z mocą powinien iść komfort zmiany biegów. Gospodarze potrzebujący maszyny do ciężkich prac będą zadowoleni z przekładni automatycznej – prostszej w obsłudze niż ta manualna.
Producenci doposażają wiele modeli swoich ciągników w mechanizmy umożliwiające montaż części rozbudowujących funkcjonalność pojazdu. Z tego powodu przed zakupem warto sprawdzić, czy traktor ma TUZ, czyli układ służący do mocowania dodatkowych narzędzi, WOM, pozwalający na oddawanie mocy silnika innej maszynie i tury potrzebne przy transporcie różnego typu produktów rolnych (owoców, warzyw, drewna) lub materiałów takich jak piasek. Praktyczny i niezawodny ciągnik powinien być też wygodny. Właśnie dlatego w kabinie przydają się udogodnienia w postaci m.in. klimatyzacji i amortyzacji fotela przed wstrząsami.
Najmniej awaryjne ciągniki – modele warte zakupu
Proponowane modele łączy wysoka niezawodność, o której świadczy ich popularność wśród rolników. Poza tym są to zupełnie różne pojazdy. Część z nich to zaawansowane technologicznie konstrukcje, z kolei inne mają prostą budowę. Odmienna jest także moc ich silników oraz pozostałe parametry. Dzięki temu każdy właściciel gospodarstwa znajdzie odpowiedni ciągnik, niezależnie od potrzeb.
John Deere 7810
Marka John Deere od dekad cieszy się niesłabnącą popularnością, a wpływ na to mają maszyny takie jak właśnie 7810. Jest to duży pojazd o mocnym silniku. Jego długość to 4,75 m, szerokość – 2,8 m, a wysokość – 3 m. Z tego powodu promień jego skrętu również jest znaczny, wynosząc 10,2 m. Ciągnik o takich rozmiarach wymaga więc odpowiedniej jednostki napędowej. Silnik John Deere 7810 ma 170 KM. Do zmiany biegów służy skrzynia Powershift z opcją zmiany czterech przełożeń naraz w trakcie jednego biegu głównego. Rolnicy mają do wyboru dwie wersje przekładni – z 20 lub 24 biegami w przód i tył.
Model amerykańskiego giganta technologii rolniczych to pojazd spełniający wszystkie założenia, jakie powinien spełniać ciągnik tej klasy. Kabina jest wyciszona, dzięki czemu maksymalny hałas w środku to 72 dB. Co więcej, można nim komfortowo jeździć po nierównym polnym terenie, ponieważ kierowca siedzi na fotelu wyposażonym w mechanizm antywstrząsowy. Kabina jest ponadto klimatyzowana. John Deere 7810 to propozycja dla osób, które szukają sprawdzonego pojazdu o dużym przebiegu. Model ten zaprezentowano pod koniec lat 90.
MTZ Belarus 1523.3
Jeśli miarą niezawodności jest prostota, to MTZ Belarus 1523.3 bez wątpienia świetnie łączy obie te cechy. Model sprawdzi się w większości prac na polach o średniej wielkości. Wyposażono go w sześciocylindrowy silnik o mocy 158 KM i pojemności 7120 m³ oraz mechaniczną skrzynię biegów. Do wyboru są wersje z 16 biegami do przodu i 8 do tyłu oraz odpowiednio z 24 i 12. Oprócz tego producent oferuje wygodniejszą od nich przekładnię hydromechaniczną, która eliminuje konieczność wciskania sprzęgła.
Prosty i niezawodny ciągnik wcale nie musi mieć ubogiego wyposażenia. W standardzie są trzy zaczepy tylne i obciążniki przednie ważące 440 kg. MTZ Belarus 1523.3 może ponadto pracować z TUZ-em i ładowaczem czołowym o wadze do 2 t. Producent oferuje także doposażenie kabiny kierowcy w klimatyzację. Wszystkie dodatki wiążą się oczywiście ze zwiększeniem kosztów zakupu. Na szczęście podstawowy wariant ma na tyle atrakcyjną cenę, że można spokojnie pokusić się o narzędzia zwiększające użyteczność ciągnika.
Fendt 816 Favorit
Niemieckie maszyny słyną z niezawodności i takie też są ciągniki marki Fendt. Model 816 Favorit to kolejny pojazd przeznaczony do pracy na dużych areałach. Wynika to z jego pokaźnych rozmiarów wynoszących 4,94 x 3,05 x 2,84 m. Traktor ponadto sporo waży, bo aż 7,5 t. Z tego powodu promień jego skrętu to 11 m. Do zapewnienia dynamiki takiemu ciągnikowi potrzeba równie mocnej jednostki. W tym przypadku silnik ma 170 KM oraz pojemność 6,9 l.
Producent przewidział możliwość montażu dodatkowych narzędzi. Jednak nawet bez nich jest w stanie udźwignąć dużo, bo aż 8 t. Jazda tym ciągnikiem jest przyjemna, co jest zasługą wyciszanej kabiny. W trakcie prac hałas wewnątrz nie przekracza 72 dB. Fendt 816 Favorit to model z połowy lat 90., a więc jego niezawodność została wielokrotnie zweryfikowana. Z drugiej strony nabywca powinien zwrócić uwagę na stan poszczególnych podzespołów, by nie kupić przesadnie wysłużonej maszyny.
Claas Arion 610 Trend
Seria Trend to najmniej zaawansowana technicznie kategoria pojazdów Claas. Mimo tego model Arion 610 to maszyna pełna udogodnień. Wyposażono ją w sześciocylindrowy silnik o mocy 145 KM. Kierowca ma do dyspozycji skrzynię biegów Hexashift z 48 przełożeniami (po 24 w obie strony). Co ważne, wyposażono ją w dodatkowy mechanizm z 4 zakresami i 6 biegami do uruchamiania pod obciążeniem. Warta uwagi jest również zmienna wydajność pompy, która maksymalnie osiąga 110 l/min.
Ciągnik Claas Arion 610 zaprojektowano do pracy przy dużym udźwigu i z maszynami o znacznej wadze. Tylny podnośnik zdolny jest transportować ciężar do 7,5 t. Na wyposażeniu pojazd ma ponadto amortyzowany tylny TUZ. Optymalne rozłożenie wagi pojazdu po równo na przód i tył zapewnia mu wzorową sterowność. Warto się nim zainteresować także ze względu na bogaty pakiet elementów poprawiających komfort jazdy. Arionem 610 można kierować przy pomocy elektronicznej przekładni, siedząc w amortyzowanej kabinie. Osobną ochronę przed wstrząsami ma również fotel. Producent nie zapomniał też o klimatyzacji.
New Holland T6.160 ElectroCommand
W kategorii niezawodnych ciągników John Deere ma godnego konkurenta z amerykańskiego rynku. Pojazd firmy New Holland wyposażono w silnik z 6 cylindrami i o mocy 135 KM. Jeśli potrzeba jej więcej, wystarczy włączyć system EPM (Engine Power Management) zwiększający ją w trakcie pracy z większym obciążeniem. Przy uruchomionym WOM wzrasta ona jeszcze bardziej, nawet do 164 KM. Pojemność silnika nie wyróżnia się na tle innych jednostek, wynosząc 6,7 l. W standardzie do zmiany biegów służy skrzynia biegów z 32 przełożeniami, po 16 w przód i w tył. Oprócz wersji podstawowej istnieje wariant z jednym biegiem więcej. Dzięki niemu kierowca może jechać z prędkością do 40 km/h przy jednocześnie zmniejszonych obrotach silnika.
Amerykański ciągnik wyróżnia kabina z dwoma siedzeniami. Amortyzowany przed wstrząsami jest jednak tylko fotel kierowcy. Drugą nie tak częstą cechą jest okno dachowe ułatwiające sterowanie ładowaczem czołowym. Ciągnik New Holland T6.160 ElectroCommand prowadzi się komfortowo za sprawą zestawu przycisków i dźwigni. Dzięki nim łatwo kontroluje się m.in. układ TUZ. W pojeździe producent znajduje się także ekran informujący o różnych parametrach jazdy, np. położeniu przekładni na konkretnych biegach. Traktor sprawdzi się pracach po ciemku ze względu na 8 dodatkowych reflektorów LED.