![540476](https://static.topagrar.pl/images/2024/06/19/o_540476_1280.webp)
Wprowadzenie do produkcji w 2019 r. nowych serii kombajnów Lexion, a dwa lata później mniejszej serii Trion spowodowały unifikację w produkcji wielu podzespołów od kabiny po tylną oś. To jak się okazało był kluczowy czynnik, który skłonił szefostwo spółki Claas do gruntownej przebudowy części fabryki odpowiedzialnej właśnie za montaż kombajnów.
![](https://topagrar.pl/media/uploads/class.jpg)
![](https://topagrar.pl/media/uploads/class_1.jpg)
![](https://topagrar.pl/media/uploads/class.jpg)
![](https://topagrar.pl/media/uploads/class_1.jpg)
Do 2021 roku kombajny w Harsewinkel były produkowane na dwóch liniach montażowych. Wraz z coraz większymi maszynami i rosnącym wachlarzem wyposażenia technicznego produkcja ta coraz częściej dochodziła do granic swojej wydajności. I tak na przykład zbudowane w latach 1952 i 1958 sufity obu hal montażowych o wysokości zaledwie 4,2-6 m nie pozwalały już na sprawdzenie działania leja zbiornika ziarna we flagowych modelach serii Lexion. Dlatego przyszła linia produkcyjna nie tylko musiała budować więcej kombajnów dziennie, ale również być w stanie zapewnić jeszcze szerszy zakres modeli – jednak przy zwiększonym wykorzystaniu wspólnych części.
![](https://topagrar.pl/media/uploads/class2.jpg)
![](https://topagrar.pl/media/uploads/class3.jpg)
![](https://topagrar.pl/media/uploads/class2.jpg)
![](https://topagrar.pl/media/uploads/class3.jpg)
Zbudowana za 44 mln euro hala montażowa oferuje teraz do 14 m wysokości na powierzchni 15 000 m2. Rozbiórka dwóch starych hal oraz budowa i wyposażenie nowej zajęły zaledwie 22 tygodnie. Dzięki przebudowie można dziś zbudować ponad 30 różnych typów kombajnów na jednej linii montażowej a jej maksymalna wydajność to 28 sztuk przy pracy jednozmianowej. Przekonaliśmy się o tym podczas zwiedzania fabryki, gdzie na automatycznych wózkach transportujących naprzemiennie przesuwały się różne wersje Trionów i Lexionów.
Planowanie produkcji, logistyka części, budowa konstrukcji w stanie surowym i montaż stanowią zatem szczególne wyzwanie – zwłaszcza przy dużej różnorodności możliwego wyposażenia podstawowego i opcjonalnego, ale nowa linia montażowa w Harsewinkel umożliwia taką właśnie elastyczność przy, jak podkreśla producent, najnowocześniejszych stanowiskach pracy i znacznej redukcji emisji CO2 na poziomie 470 ton rocznie za sprawą efektywnego zarządzania energią, izolacji i oświetleniu LED. Ponadto Claas informuje, że nowy system wentylacji cyrkuluje 80 000 m3 powietrza na godzinę, zapewniając przyjemne warunki pracy niezależnie od pory roku.
![](https://topagrar.pl/media/uploads/class4.png)
![](https://topagrar.pl/media/uploads/class5.jpg)
Pracownicy mają do dyspozycji nowe pomieszczenia socjalne, a odnowione zostały również stanowiska pracy biurowej dla działów planowania produkcji i logistyki.
Do każdego kombajnu części i moduły są dostarczane prosto z produkcji z dwóch stron na główną linię montażową. Mniejsze części od dostawców są przechowywane w magazynie, natomiast większe komponenty, takie jak silniki i osie, są przygotowywane do montażu i instalowane tuż po dostarczeniu. Jednocześnie granicząca bezpośrednio z nową halą montażową budowa konstrukcji w stanie surowym dla takich komponentów jak:
- zespół młócący,
- układ czyszczący ziarno,
- zbiornik ziarna czy rura rozładowcza zbiornika ziarna oraz późniejsze lakierowanie są synchronizowane.
![](https://topagrar.pl/media/uploads/class6.jpg)
![](https://topagrar.pl/media/uploads/class7.jpg)
Ostatnim etapem produkcji kombajnu jest kontrola jakości, za co odpowiada sześć uruchomionych już w 2020 roku supernowoczesnych stanowisk badawczych. Przeprowadzają one nie tylko pierwszą kompleksową kontrolę jakości, ale także ważne pierwsze uruchomienie maszyn. Wszystkie funkcje mechaniczne, hydrauliczne i elektryczne są tutaj sprawdzane i kontrolowane, aż po elektroniczne obszary funkcjonalne, takie jak CEMOS, CEBIS i CEMIS 1200 z GPS Pilot i Telematics.
![](https://topagrar.pl/media/uploads/class8.jpg)
![](https://topagrar.pl/media/uploads/class9.jpg)
![](https://topagrar.pl/media/uploads/class10.jpg)
Jan Beba
![](https://topagrar.pl/media/uploads/class8.jpg)
![](https://topagrar.pl/media/uploads/class9.jpg)
![](https://topagrar.pl/media/uploads/class10.jpg)
Jan Beba