Seria MF 3 Speciality obejmuje sześć wersji ciągników, w tym jest nowy model o mocy 120 KM dostępny we wszystkich wariantach z wyjątkiem MF 3GE i MF 3AL. Do wyboru są wersje z kabiną lub platformą i różnymi przekładni, w tym nową 30F/15R Eco. Można też zdecydować się na specyfikację Essential lub Efficient. Przyjrzyjmy się bliżej wersjom do sadów.
- MF 3FR – Fruit — ciągnik do sadów owocowych, ale też do winnic o szerokich alejach. To zaawansowany ciągnik o szerszej osi przedniej i przestronniejszej kabinie. Dostępny w pięciu modelach o mocy od 75 KM do 120 KM o szerokości od 1,45 m z kabiną lub platformą w standardzie.
- MF 3WF – Wide Fruit — szerszy, stabilny ciągnik przeznaczony do sadów, winnic na stokach i prac przy inwentarzu. Dostępny w pięciu modelach o mocy od 75 KM to 120 KM, szerokości od 1,70 m i z kabiną lub platformą w standardzie.
- MF 3GE – Ground Effect model o konstrukcji niskoprofilowej do użytku pod drzewami, a także w tunelach foliowych. Ma szerszą oś przednią, a co za tym idzie większą stabilność. To cztery modele o mocy od 75 KM to 105 KM, szerokości od 1,40 m i z platformą obsługową.
- MF 3AL – Alpine — uniwersalny, silny i stabilny ciągnik do pracy na zboczach i trudnym terenie. To cztery modele o mocy od 75 do 105 KM, szerokości od 1,70 m. Ma kabinę o niskim profilu lub z płaską podłogą.
Wersje Essential i Efficient
Dzięki dwóm pakietom specyfikacji i wyposażeniu dodatkowemu można dopasować ciągnik serii MF 3 Speciality do indywidualnych potrzeb. Modele w podstawowej wersji „Essential” mają przekładnię mechaniczną, układ hydrauliczny wyposażony w dwie pompy o wydatku 93 l/min i mechaniczną regulację tylnego układu zawieszenia.
Modele „Efficient” mają układ hydrauliczny z trzema pompami o wydatku 120 l/min, elektroniczną regulację układu zawieszenia (ELC), przełącznik PowerShuttle i przekładnię Speedshift, a także wielofunkcyjna dźwignia sterująca i cztery zawory elektrohydrauliczne.
Wyposażenie dodatkowe obejmuje układ filtracji kabiny kat. 4, regulacja przemieszczenia i wypoziomowania tylnego układu zawieszenia za pomocą drążka sterowniczego, przedni układ zawieszenia oraz zespół WOM i ładowacz czołowy.
Silniki Stage V
Ciągniki serii MF 3 Specialised napędzane są czterocylindrowymi silnikami nowej generacji o pojemności 3,6 litra oraz o mocy od 85 do 120 KM w ciągnikach z kabiną i do 105 KM w modelach z platformą i AL. Wszystkie ciągniki spełniają wymagania normy Stage V. Wyposażone są w układ selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) i katalizator oksydacyjny (DOC). Kompaktowy wydech zamontowany jest pod maską. Pojemność standardowego zbiornika paliwa wynosi teraz 75 litrów. Istnieje możliwość wyboru zbiornika 100-litrowego.
Przestronna, wygodna kabina
Dzięki zwiększeniu prześwitu i podniesieniu fotela, który umieszczono w niskim, trzycentymetrowym wytłoczeniu w podłodze, poziom komfortu kabiny został zwiększony. Zachowując tę samą całkowitą wysokość kabiny, poprawiono w ten sposób widoczność.
Opcjonalnie układ filtracji kabiny kat. 4 podnosi poziom bezpieczeństwa pracy operatora. Łatwo włączany przełącznikiem, zwiększa ciśnienie w kabinie (zmieniając jego kategorię z 2 na 4), aby bezpieczniej wykonywać opryski.
Większy wybór przekładni
Aby jeszcze bardziej zwiększyć sprawność i parametry użytkowe ciągnika, opracowano przekładnię Eco 30F/15R z pięcioma biegami w trzech zakresach, która umożliwia jazdę z prędkością do 40 km/h. Do zmiany biegów służy dźwignia na konsoli z prawej strony.
Nowa opcja sprzęgła w hamulcu „brake-to-neutral” wybiera bieg jałowy i wysprzęgla przekładnię po naciśnięciu pedału hamulca. Jest szczególnie przydatna do pracy z ładowaczem — odciąża użytkownika, jednocześnie zwiększając sprawność i wygodę użytkowania.
Asortyment przekładni otwiera prosta i łatwa w obsłudze wersja 15F/15R z mechanicznym rewersem. Element dodatkowy w postaci rozdzielacza mechanicznego w modelu 30F/15R zwiększa przełożenia i zakres prędkości oraz umożliwia ich dostosowanie do wykonywanych prac i czynności.
Optymalne sterowanie i komfort zapewniają łatwe w obsłudze zawory elektrohydrauliczne, przekładnia Speedshift, sprzęgło elektrohydrauliczne i przełącznik PowerShuttle, który ma dodatkowo funkcję Comfort Control, służącą do ustawiania czułości reakcji przełącznika.
Wysoka moc hydrauliczna
W zależności od specyfikacji ciągniki serii MF 3 układ hydrauliczny ma dwie lub trzy pompy. W obu przypadkach natężenie przepływu i ciśnienie przekładają się na moc, która może napędzać różne urządzenia. Elektroniczna regulacja układu zawieszenia (ELC) to funkcja standardowa w wersji „Efficient”, która — w odpowiedzi na oczekiwania klientów — jest teraz dostępna opcjonalnie w wersji „Essential”. Do jej obsługi używane są te same elementy sterujące i konfiguracje, jak w dotychczas użytkowanym układzie, ale teraz zastosowanie elektrohydraulicznych zaworów suwakowych nie jest konieczne.
Do ciągników serii MF 3 można również dokupić nowe zestawy hydrauliczne i elementy wyposażenia dodatkowego, dotyczące na przykład układu (dwóch lub trzech) pomp czy złączy do narzędzi montowanych centralnie.
W modelach „Essential” można wybrać dwa lub trzy mechaniczne zawory suwakowe, a opcjonalnie można je wyposażyć w pięć takich zaworów oraz dwa przełączniki na dźwigniach. Ciągniki w wersji „Efficient” mają cztery elektrohydrauliczne zawory suwakowe. Dostępny opcjonalnie zawór rozdzielczy umożliwia obsługę nawet sześciu zaworów suwakowych, do wyboru których służą przełączniki na wielofunkcyjnej dźwigni sterującej.
Silniki o mocy 75 KM
Podstawowe ciągniki MF 3 o mocy 75 KM wyposażone są w najnowocześniejszy silnik czterocylindrowy o pojemności 3,4 litra, który spełnia wymagania normy Stage V. Podobnie jak modele o większej mocy, w ich przypadku również do wyboru są pakiety „Essential” i „Efficient”.
Wszystkie ciągniki serii MF 3 Speciality o mocy 75 KM wyposażone są w przekładnie dostosowane do konkretnych zastosowań. Obejmują one zarówno w pełni mechaniczną przekładnię 12F/12R, jak i przekładnię 24F/12R z przełącznikiem PowerShuttle i funkcją Speedshift.
Istnieje również możliwość wyboru instalacji hydraulicznej z trzema pompami o wydatku oleju hydraulicznego 120 l/min lub dwoma pompami i o wydatku 93 l/min. Klient może także wybrać jedną z dostępnych konfiguracji zaworów i opcjonalnych wyjść hydraulicznych lub złącz do montażu centralnego. Cechą wspólną modeli o mocy 75 KM i pozostałych jest nowoczesna stylistyka Massey Ferguson z ostro zarysowanymi kształtami, szarą kabiną i dachem.
opr. jj