Ciągniki przeznaczone są do pracy w sadach, winnicach, na terenach zielonych i w firmach komunalnych. Modele różnią się między sobą szerokością całkowitą. Serie 5DF, 5DS, 5DV o maksymalnej szerokości w zakresie od 1166 do 1671 mm, zostały opracowane z myślą o pracy na ograniczonej przestrzeni. Mają nowe kabiny, jest możliwość wyboru mocniejszych i bardziej oszczędnych silników i znanych wersji napędu: 4- lub 5-biegowe skrzynie (dostępnych również w wersji z 3 półbiegami Powershift).
Gadżety w kabinach
Kabiny są amortyzowane za pomocą nowego systemu z hydraulicznymi silent-blockami. Rama kabiny dostępna jest w 3 wersjach, wszystkie z 4-słupkową konstrukcją, płaską podłogą, kierownicą z możliwością regulacji wysokości i kąta nachylenia. Deska rozdzielcza jest teraz regulowana razem z kołem kierownicy. Istotne jest również to, że w pełni zintegrowany system filtracji kategorii 4 zintegrowany w dachu kabiny, zapewnia pełną ochronę podczas oprysków w sadzie. W nowych modelach dostępne są teleskopowe, regulowane lusterka wsteczne, radio z Bluetooth, uchwyty na smartfon oraz wydajny pakiet świateł roboczych i drogowych LED.
3 i 4 - cylindrowe silniki
Nowe modele mają 3- i 4-cylindrowe silniki Farmotion 35 i Farmotion 45. Producent wyjaśnia, że są bardziej ekonomiczne niż poprzednia generacja i bardziej wydajne. Największy model generuje maksymalną moc 116 KM. Ciągniki mają elektronicznie sterowany wentylator Visco, hydraulicznie regulowane popychacze zaworów i filtr powietrza PowerCore, aby ograniczyć zużycia paliwa, a także – co niemniej istotne – zredukować czas przeznaczany na obsługę i konserwację ciągnika. Zgodność z normami emisji spalin Stage V osiągana jest dzięki kompaktowemu układowi oczyszczania spalin, zawierającemu elektronicznie sterowany zewnętrzny, chłodzony EGR, katalizator utleniający DOC, system SCR oraz pasywny filtr DPF. Montaż dodatkowych elementów układu nie spowodował zwiększenia ogólnych wymiarów ciągnika, w porównaniu do poprzednich modeli Stage IIIB.
Napęd i WOM
Przekładnie w modelach Deutz-Fahr 5DF, 5DS oraz 5DV oferują dużą swobodę tworzenia konfiguracji napędu ciągnika. Dostępne warianty obejmują wersję mechaniczną napędu z 12+12 przełożeniami aż do skrzyni 45+45 z 3 półbiegami Powershift. W tej konfiguracji, ciągnik wyposażony jest również w elektrohydrauliczny rewers kierunku jazdy z regulacją szybkości reakcji, funkcję Stop&Go oraz przycisk sprzęgła Comfort Clutch na dźwigni zmiany biegów.
Ciągniki z 5-biegową skrzynią umożliwiają jazdę z maksymalną prędkością 40 km/h, przy zredukowanych obrotach silnika. Wszystkie modele wyposażono w standardzie prędkości obrotowe 540-540Eco, wybierane za pomocą przełącznika. W modelach 5DF, w standardzie wyposażenia dostępne jest mechanicznie sterowane sprzęgło WOM. Modele 5DF w wyposażeniu opcjonalnym, a 5DS i 5DV w standardzie wyposażane są w sprzęgło sterowane elektrohydraulicznie, oferujące modulowany start wałka oraz funkcję Auto WOM, która załącza i wyłącza napęd WOM automatycznie w zależności od pozycji ramion podnośnika. Przyciski sterowania na tylnym błotniku umożliwiają obsługę napędu WOM z zewnętrz kabiny. Wyposażenie opcjonalne stanowi także wałek odbioru mocy, montowany z przodu ciągnika.
Wydajny układ hydrauliczny
Nowe serie ciągników Deutz-Fahr mają wydajny układ hydrauliczny. Pompa zasilająca podnośnik i obwody hydrauliczne ma maksymalny przepływ 68 l/min. Wszystkie ciągniki są standardowo wyposażone w oddzielną pompę do zasilania układu kierowniczego o wydajności 40 l/min. Standardem są trzy obwody hydrauliczne montowane z tyłu ciągnika, regulator wydatku oleju i wolny spływ. Tylne obwody mogą być również zduplikowane i zamontowane przy słupkach kabiny z przodu. Elektronicznie sterowany tylny podnośnik ma maksymalny udźwig w modelach 5DF wynoszący 3130 kg (2600 kg w seriach 5DS i 5DV). Po zamontowaniu siłowników wspomagających, udźwig zwiększa się do 3940 kg. Podnośnik tylny jest seryjnie wyposażony w system amortyzacji drgań. Dodatkowe wyposażenie, mogą stanowić między innymi: przyciski sterowania umieszczone na lewym tylnym błotniku, hydrauliczne stabilizatory czy podnośnik przedni o udźwigu 1500 kg.
Hydropneumatyczne zawieszenie
Ciągniki są również dostępne z adaptacyjnym, hydropneumatycznym, niezależnym zawieszeniem kół przedniej osi, które zapewnia tłumienie drgań w zależności od prędkości jazdy i kąta skrętu kierownicy. Standardowo, oprogramowanie sterujące aktywnym przednim zawieszeniem obejmuje również funkcje Anti-dive i Anti-roll, które poprawiają bezpieczeństwo i komfort jazdy. Anti-dive przeciwdziała przechylaniu się do przodu ciągnika w trakcie hamowania, skracając drogę hamowana, natomiast Anti-roll automatycznie dostosowuje sztywność siłowników układu amortyzacji w trakcie pokonywania zakrętów.
Aby zmaksymalizować przyczepność, elektronicznie sterowany mechanizm różnicowy DTC automatycznie przenosi moment obrotowy przekazywany na przednią oś na koło o większej przyczepności. Układ hamulcowy na wszystkie cztery koła i elektrohydraulicznie załączane blokady mechanizmów różnicowych oraz napęd na 4 koła należą do wyposażenia standardowego. Całość uzupełnia układ kierowniczy SDD, która pozwala zredukować liczbę obrotów kołem kierownicy potrzebną do wykonania skrętu.
opr. jj