Czy konieczne było obejmowanie programem obszaru całego kraju?
Dyrektywa 91/676/EWG – tzw. dyrektywa azotanowa dopuszcza dwa modele wdrażania działań mających na celu ochronę wód przed zanieczyszczeniami powodowanymi przez azotany pochodzenia rolniczego. Pierwszy model określony w art. 3 ust. 2 Dyrektywy polega na wyznaczeniu obszarów szczególnie narażonych na zanieczyszczenie związkami azotu ze źródeł rolniczych (tzw. OSN), a następnie ustanowieniu programów działań w odniesieniu wyłącznie do tych obszarów. Drugi model określony w art. 3 ust. 5 Dyrektywy polega na ustanowieniu jednego programu działań dla obszaru całego kraju z pominięciem etapu wyznaczania OSN. W Polsce do 2017 r. obowiązywało podejście pierwsze usankcjonowane przepisami art. 47 nieobowiązującej już ustawy 18 lipca 2001 r. – Prawo wodne. Skuteczna ochrona wód na podstawie tych przepisów była znacznie utrudniona. Zarówno OSN jak i programy działań były ustanawiane aktami prawa miejscowego w drodze rozporządzenia dyrektora regionalnego zarządu gospodarki wodnej. Działania dyrektorów RZGW budziły duży sprzeciw środowisk rolniczych, w konsekwencji czego powierz...