StoryEditor

Sól potasowa z Kanady dla Grupy Azoty – oszczędności w produkcji nawozów

Prosto z Kanady do Grupy Azoty Police na początku grudnia ub.r. dostarczono 20 tys. ton soli potasowej. Rozładunek, który miał miejsce w Porcie Morskim, ma przynieść znaczne oszczędności.

16.01.2025., 15:00h

Grupa Azoty stawia na optymalizacje kosztów

- Optymalizujmy koszty w każdym obszarze działalności Grupy. Korzystamy z efektów synergii w całej Grupie Kapitałowej, ale przede wszystkim poszukujemy tańszych surowców, które mają kluczowe znaczenie w każdej produkcji. Tańszy surowiec przekłada się na niższą cenę produktu i jego większą konkurencyjność na rynku – podkreśla Wiceprezes Zarządu Grupy Azoty S.A., Prezes Zarządu Grupy Azoty Police Andrzej Dawidowski.

Zobacz także: VAT na nawozy przedłużony! Do kiedy obowiązuje stawka 8%?

Do Grupy Azoty Police sól potasowa dostarczana jest różnymi ścieżkami:

  • koleją,
  • transportem drogowym,
  • transportem morskim.

Transport morski jest najefektywniejszym środkiem, ponieważ pozwala dostarczyć jednorazowo, największe ilości surowca.

Aby odebrać tak duży ładunek, potrzebna jest dobra infrastruktura. Do odbioru soli potasowej w Policach przystosowany jest Port Barkowy.

- W ciągu ostatnich dwóch lat największe jednorazowe dostawy tego surowca statkami wynosiły ok. 2 tys. ton. Wynika to z możliwości technicznych nabrzeża - obsługiwane są tu barki i statki o długości do 120 metrów i zanurzeniu 4 metrów (o nośności około 3000 DWT). Z kolei Port Morski posiada nabrzeże o długości 415 metrów i głębokości eksploatacyjnej 12,5 metrów, do którego mogą wpływać duże jednostki pełnomorskie – informuje Grupa Azoty.

image

Ostrzegawczy wzrost cen nawozów! Słabe euro, cena gazu i małe zapasy. Ile kosztuje saletra i mocznik?

Większe ilości to lepsza cena

Taki rodzaj transportu to niewątpliwie duże oszczędności i lepsza pozycja negocjacyjna dla spółki. Jednorazowy duży zakup pozwala zaoszczędzić przede wszystkim na koszcie frachtu w przeliczeniu na tonę. Ale na transporcie się nie kończy, ładunek potrzebuje również dostosowanej infrastruktury do rozładowania.

- Wychodząc naprzeciw potrzebie optymalizacji kosztów łańcucha dostaw soli potasowej oraz ze względu na fakt, iż surowiec z Kanady ma podobny ciężar nasypowy do dotychczas obsługiwanych fosforytów, zaadoptowane zostały ciągi przeładunkowe do nowego surowca. W tym celu zabezpieczone zostały systemy odpylania suwnic oraz wrażliwe elementy elektroniki przed nadmiernym wpływem soli. Dodatkowo, przy współpracy ze spółką Grupa Azoty Transtech, zaplanowano logistykę przewozów wewnątrz zakładu tak, aby optymalnie wykorzystać dostępną przestrzeń magazynową i sprawnie dostarczyć surowiec do produkcji - podano w informacji.

 

Bernat Patrycja

Zdjęcie oraz źródło: Grupa Azoty

Patrycja Bernat
Autor Artykułu:Patrycja Bernat z-ca redaktora prowadzącego topagrar.pl
Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
16. styczeń 2025 15:02