Czy konieczne było obejmowanie programem obszaru całego kraju?
Dyrektywa 91/676/EWG – tzw. dyrektywa azotanowa dopuszcza dwa modele wdrażania działań mających na celu ochronę wód przed zanieczyszczeniami powodowanymi przez azotany pochodzenia rolniczego. Pierwszy model określony w art. 3 ust. 2 ww. dyrektywy polega na wyznaczeniu obszarów szczególnie narażonych na zanieczyszczenie związkami azotu ze źródeł rolniczych (tzw. OSN), a następnie ustanowieniu programów działań w odniesieniu do tych obszarów. Drugi model określony w art. 3 ust. 5 ww. dyrektywy polega na ustanowieniu jednego programu działań dla obszaru całego kraju z pominięciem etapu wyznaczania OSN.
W Polsce do 2017 r. obowiązywało podejście pierwsze usankcjonowane przepisami art. 47 nieobowiązującej już ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. – Prawo wodne. Powodem zmiany podejścia do wdrażania dyrektywy 91/676/EWG był wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) z dnia 20 listopada 2014 r. w sprawie C-356/13, który dotyczył niewystarczającego określenia wód, które mogą zostać dotknięte zanieczyszczeniami azotanami pochodzenia rolniczego, poprzez niedostateczne wyznacze...